Přeskočit na hlavní obsah

29.08.2018 - Moravský pohár "Amper Cup" Moravská Třebová (104km / 1 172m)

Uplynulou neděli jsme se zúčastnili třetího ročníku závodu v Moravské Třebové s názvem Amper Cup, zařazeného do Moravského poháru. Jestli se poslední dobou říkalo, že na MP jezdí čím dál míň závodníků a jeho úroveň dost upadá, tak tento závod tyhle zvěsti snadno vyvrátil. Na startu se sešla velmi silná konkurence napříč všemi kategoriemi a hlavně kategorie B, která je tady sloučena v jednu s kat. A, byla doslova natřískaná velkými jmény a týmy...
Zajištění závodu bylo na velmi vysoké úrovni, spousta doprovodných motorek, které zajišťují například i Czech Cycling Tour, policisté a spousta pořadatelů, vypadalo to jako na profi závodech. Také rozprava hlavního pořadatele před startem byla hodně podrobná, vypadalo to, že snad ani nevyjedem, ale po loňském ročníku, kdy tam u velkého pádu přistával i vrtulník, se pořadatelům ani nedivím, že nám vtloukali do palic všechny podrobnosti.
Po všech proslovech je tedy konečně odstartováno a čeká nás poměrně dlouhé zaváděcí kolo. Po vyjetí z Moravské Třebové za velmi přísného dozoru doprovodných motorek je sice odmávnut za rozkopaným mostkem ostrý start, ale nejprve musíme najet na okruh, projet jej téměř celý až do cíle a teprve tehdy začíná odpočet kol. Pro kategorie B+C, které startují společně, jsou připraveny čtyři kola.
Od startu jsem pořád na špici, nejede se moc rychle a nejsem skoro vůbec rozjetý, tak potřebuji co nejvíce zahřát nohy. Navíc mám v plánu pokusit se co nejdříve ujet, je to závod, ve kterém mi až tak o nic nejde a tak si chci spíše dobře zazávodit. Po ostrém startu přicházejí první pokusy, ale žádný není úspěšný, navíc trať skoro pořád stoupá a je to i po větru, takže se žádný únik nedaří.
V Křenově tedy konečně najíždíme na okruh a hned je před námi horská prémie. Podle Ládi Pelce, který tady byl i v loňském roce, je to kratší brdek na velkou a tak hned v jeho počátku prudce nastupuji a se mnou jede Honza Neset z IN-LIFE cycling teamu. Čeká nás kilometrové stoupání, které neznám, ale je to přeci jen brdek, že Laďo...
S Honzou se párkrát protočím, vytváříme si malý náskok na velký peloton za námi a tepy letí rychle vzhůru. Jenže Honza teda pořádně přikládá pod kotel a tak se mé tepy nezastavují na obvyklé hodnotě okolo 180 tepů, ale abych uvisel za jeho zadním kolem, tak se musím zmáčknout ještě víc a začíná to pekelně bolet. Pořád nejsem rozjetý a navíc jsme toho doma za posledních pár nocí moc nenaspali, Adélce rostou dva zoubky a do toho jsou i s Filípkem nemocní, takže je to spíš noční hlídka než spánek...
A ten zpropadený Honza mi pořád ujíždí, centimetr po centimetru se mi jeho zadní kolo vzdaluje a rychle se přibližuje srdeční zástava. V hlavě mi pořád zní, že je to přeci jen malý brdek na velkou a tu tam také mám, ale posledních 200 metrů už jedu fakt na krev, mám díru asi tři metry a vidím červeně, stoupání se tady pekelně utahuje a v posledních desítkách metrů má okolo 12%.
Srdce mi buší 190. údery za minutu a konečně jsme na vrcholu, potřeboval bych si trochu oklepnout, ale Honza nabuší řetěz na opačnou stranu kazety a ještě víc se mi vzdaluje, ale už prostě nejsem schopen víc zrychlit a dojet si ho, pořádně mě ve stoupání ztrestal a tak se nechávám dojet balíkem, který za chvíli pohltí i Honzu.
Jedeme dlouhý sjezd občas přerušený kratším stoupáním, chvíli po rozbitém asfaltě s nepříjemnými zatáčkami, poté po krásném hladkém povrchu, ale nepříjemné zatáčky zůstaly. Ale není to nic hrozného, i když v balíku se může stát cokoli. Já si raději dávám bacha a dost cedím dozadu, poprvé je lepší se pořádně rozkoukat.
Na konci sjezdu je delší rovina a za chvíli točíme ostře doprava na poměrně hodně rozbitou cestu. V zatáčce je ale hodně kamení a nepříjemný odvodňovací žlab, tady si mohli dát pořadatelé víc záležet a zatáčku alespoň trochu uklidit. Přes mírný brdek přijíždíme k další prudké zatáčce doprava, ta je snad ještě horší než ta předchozí, navíc se točí do nějakého krátkého tunelu nebo podjezdu a tak je to opticky ještě užší.
Odtud už jen mírně stoupáme až do cíle, navíc proti větru. Odjíždí Luboš Petruš z EthicSportu a nikdo si ho moc nevšímá, trochu se zpomalilo a tak na nic nečekám a opět nastupuji. Nohy sice pořád nic moc, ale vím, že se potřebuji párkrát ztrestat a buď se rozjedou, nebo dojedou...
A kdo se ke mně přidává?? Samozřejmě Honza Neset, který je dnes očividně hodně při chuti a tak společně brojíme proti větru a mírnému stoupání. Jenže opět hraje v našich výpletech stejná písnička, Honza je dnes prostě silnější a mám problém mu vystřídat. Říká mi, že musíme dojet Luboše před námi a já to samozřejmě moc dobře vím, jenže se mu přibližujeme až příliš pomalu, jestli tedy vůbec.
Navíc trať stoupá stále víc a víc, alespoň že projíždíme cílem a začíná první ostré kolo.
Jenže jestli jsem si myslel, že pěkně po rovině přijedeme pod vrcholovou prémii, tak to jsem se teda hodně spletl a opět proklínám Láďu Pelce. Stoupání se totiž začíná hodně utahovat a i když se konečně přibližujeme Lubošovi a ten na nás začíná trochu čekat, poslední stovky metrů do Křenova jsou do pořádného kopce a já jsem opět na hraně. Sotva visím za Honzovým kolem a chvilku dokonce odmítám střídat. Pod vrcholovou prémií si ale přece jen trochu oklepnu a opět se protočím na špici, ale po nájezdu do kopce si vystupuje Luboš a když se otočím dozadu, tak vím proč.
Zezadu totiž doslova letí celý balík, ve hře je první prémie a na pětistovce nás dojíždějí. Cedím jak nudle hrubým sítem do odpadu, snažím se dorovnat svou rychlost s ostatními, ale moc mi to nejde. Ale nejsem jediný, kdo cedí, dokonce i Jirka Hradil propadl sítem a padá ke dnu, ale vím, že u něj jde o řízené šetření silami. Já tedy konečně alespoň částečně dorovnal s těmi, kdo se přeci jen v sítě zachytli a visí z něj za poslední kousky sil a přejíždím vrchol na konci balíku, ale i ve sjezdu cedím a náhle jsem poslední.
Musím teda hodně přišlápnout, aby mi to neujelo a konečně trochu zalehám za řídítka. Projíždíme rozbitý úsek a před námi je malý brdek a krásný asfalt, ale těsně před ním zahlédnu koutkem oka v mírné levotočivé zatáčce ležet závodníka v hluboké příkopě, schovaný pod stromem a opodál jeho kolo. Okamžitě prudce brzdím, vím že jsem poslední a nikoho neohrozím, rychle se otáčím a s černými myšlenkami se vracím zpět. Já teda žádný pád neviděl a ani jsem neslyšel obvyklý křik, který vždy nějaký pád v balíku způsobí a tak přemýšlím, že už tam snad leží od minulého kola a mám tedy pořádný strach, co mne čeká.
Zastavuji a vidím, že se alespoň ten dotyčný hýbe, za mnou přijíždí i Jirka Hradil, který zaslechl v půlce balíku ránu a zahlédl ležet kolo, stejně jako Mira Šváb, který dokonce dotyčného zná osobně. Jmenuje se Olda a je teda hodně dodřený, ptám se ho, jestli je v pořádku a říká mi, že má zlomenou klíční kost.
Sundává si přilbu a brýle a na temeni hlavy má velkou červenou modřinu a drobné škrábance od větví stromu, kterými při pádu proletěl. Říkám mu ať se nehýbá, že může mít něco zlomeného nebo s páteří, ale neposlouchá mně a snaží se dokonce zvednout, ale to mu naštěstí moc nejde. Projíždí další a další závodníci a konečně jede doprovodné auto, zastavuji jej a prosím je, aby vzali Oldovo kolo na střechu, které má popraskané snad všechny trubky rámu kromě hlavové a je na odpis.
Mira Šváb mezitím volá pořadatelům, ať pošlou sanitku a nám nezbývá, než čekat. Olda si pořád prohmatává levé rameno, já se mu snažím vysvětlit, ať se co nejméně hýbe, ale on mi tvrdí, že je zdravotník a sám nejlépe ví, jak mu je a že je celkem v pořádku. Já ale vidím stále temnější modřinu na jeho hlavě a je mi jasné, že to nebude jen tak. Když po chvíli Olda volá ze svého mobilu manželce, ať přijede pro kolo, tak je mi hned jasné, že nějaký ten otřes mozku tam bude a znovu mu připomínáme, že kolo už mu odvezli do cíle kluci z Idea Ráfkárna týmu.
Po chvíli tedy pokládá telefon, Jirka Hradil už dávno odjel pokračovat v závodě a my stále čekáme na sanitku. Jezdí další a další závodníci, kategorie, skupiny i jednotlivci a všem se snažím ukazovat, že je vše v pořádku a ať jedou dál. Mezitím Olda znovu vytahuje telefon a Mira se ho ptá, co dělá. Když mu odpoví, že musí zavolat ženě, tak už je to jasné. Říkáme mu, že už s ní před pár minutami přece mluvil, ale on si to nepamatuje.  Než ho v tom utvrdíme, konečně přijíždí sanitka, navádím ji o kousek dál na malou odbočku do lesa, ať nezpůsobí ještě další katastrofu a ihned za ní přijíždí autem i Oldova manželka.
Říkám jim zhruba, co se stalo a oni si jej berou do péče. Po chvilce už je jasné, že jsme tady zbyteční a tak s Mirou vyrážíme dál po trase. Domlouváme se, že se necháme dojet naším balíkem a pojedeme s nimi. Ale i když jedeme celkem normálně, balík stále v nedohlednu a tak spolu nakonec obkroužíme dvě kola. To už nás ale pár kilometrů před cílem dojíždí první závodník a je to Jirka Pokorný z Kolokrámu. Jede tedy výborně, ale před ním není žádné doprovodné vozidlo a tak se otáčím a mávám na policajty v autě, kteří očividně ztratili přehled a chvíli jeli dokonce i před námi.
Mávám na ně tedy, až si nás dojedou a říkám jim, že mají před námi prvního závodníka a tak hned vyráží za ním.
Po chvíli nás dojede ještě David Kulhánek z CK MTB Maraton, který jede na druhém místě a dost si dává, tak se za něj zahákujeme a sledujeme jeho utrpení. Do cíle to už má ale sotva 2 km a tak jej alespoň trochu psychicky podpoříme.
V cíli si doplňujeme bidony, já už jsem totiž úplně na dně, jelikož si můj bidon s vodou vylil Olda na své rány a já tak neměl ve třetím kole skoro žádné pití, což byl v tom velkém vedru velký problém. Doplňuji ale jen jeden a s Mirou vyrážíme do posledního okruhu, přidává se k nám Milan Sedlář, který chtěl zabalit, ale když vidí, že jedeme, tak jede s námi.
Mám takovou žízeň, že mám za chvíli doplněný bidon vypitý a tak musím u jedné z nezametených odboček škemrat u pořadatele, který mi nalévá alespoň trochu minerálky. Poté postupně předjíždíme nějaké uprchlíky a do cíle dojíždíme s téměř čtyřiceti minutovou ztrátou na vítěze, ale s dobrým skutkem v duši.
Tentokrát si plním oba bidony, loučím se s Mirou Švábem a s Milanem jedeme zpět do Moravské Třebové. Jsem rozhodnutý, že když jsem nezajel žádný výsledek a skončil jsem třetí od konce, tak za trest pojedu na kole domů, alespoň dobře potrénuji. V cíli sním jen trochu guláše s chlebem, který je v ceně startovného, plním si kapsy a můžu vyrazit.
Zpočátku jedu po trase a vrcholová prémie dnes už po šesté docela bolí, ale mám před sebou ještě cca 100km a tak nikam moc nespěchám. Navíc jsem si v cíli zapomněl doplnit čerstvou vodu do bidonů a tak mám jen tu z cíle, která už nemá daleko k bodu varu, ale co naplat, má chyba. Projíždím sjezdem kolem místa, kde jsem dnes strávil skoro dvacet minut a kolem první nezametené zatáčky dojíždím do Jevíčka.
Na jeho konci zastavuji na benzince a doplňuji si tedy čerstvou vodu, která se pije mnohem lépe a po hlavní mířím směr Konice. Před sebou mám dlouhé táhlé stoupání a postupně dojíždím nějakého cyklistu na silničce. Když najedu vedle něj, tak se mne docela lekne a ptám se ho, kam má namířeno. Jeho odpověď je lehce šokující, že prý jede do Zlína. Tak to jsem tedy nečekal, až se tomu musím smát a tak jedeme spolu, chvíli si vykládáme, chvíli se veze v háku a ve dvou to hned lépe utíká.
Přes Konice sjíždíme dlouhým šlapavým sjezdem do Kostelce na Hané a odtud po stezce do Prostějova.
Dost silně fouká a tak se rozhoduji, že Radima doprovodím do Kojetína a jedu mu špici. Ten si to nemůže vynachválit, ale v Kojetíně už jej musím nechat na pospas větru, ale měl by ho mít do zad. Já na benzince doplňuji opět bidony a sám v poklidu dojíždím domů, v nohách 220km, žádný výsledek, ale s dobrým pocitem v hlavě.
Pořád musím přemýšlet nad tím, že drtivá většina asi pětatřiceti závodníků na těžký pád nijak nezareagovala, jen já, Jirka a Mirek. Já naopak ani na vteřinu nezaváhal, okamžitě jsem se vrátil, i když mi bylo hned jasné, že je po závodě, ale to mi v ten moment bylo úplně jedno... V rychlém sjezdu se na takovou situaci těžko reaguje, obzvlášť někde v půlce rozjetého balíku, ale to přece neznamená, že jedu dál a doufám, že si všimne někdo jiný...



Komentáře

Nejčtenější příspěvky

07.04.18 - Prachem Svatební cesty (80,88km / 1 392m)

Ráno vyrážím na kole v 08:45 do Kostelan na první ročník závodu "Prachem Svatební cesty", který pořádá brácha a slibuje těžkou trať se čtyřmi 4 km dlouhými úseky nahoru a dolů po šotolině a drobném kamení s občasnými bonusy v podobě výmolů s kalužemi, několika prudkými zatáčkami, ve kterých to pěkně klouzalo a místy nechyběl ani hrubý makadam, i když se pořadatelé fakt vytáhli a cestu uklidili, jak to jen šlo. Počasí je snad na objednávku, svítí slunce, fouká od jihu, zatím je sice jen 8 stupňů, ale start je až v 11 a ještě se oteplí. Po příjezdu k místnímu ranči jakožto centra závodu se rychle prezentuji, nasazuji čip, startovní číslo a s Ivem si jedeme projet okruh Svatební cesty, který začíná hned za Kostelany směr Bunč. Za cedulí konec obce točíme doprava a galusky se poprvé zakusují do nezpevněného terénu, prakticky okamžitě ujíždím Ivovi, který nemá tolik odvahy a technika jízdy u něj také pokulhává, ale já potřebuji vyzkoušet závodní podmínky. Cesta je fakt pěkně upra...

16.09.18 - Parádní švih s Bikecentrem Olomouc (128km / 1 356m)

Včera jsem po trojčasovce na Kasárna dostal od Davida Babiánka pozvání na švih s Bikecentrem Olomouc, tak jsem si řekl, že provětrám dresy v cizí grupě. Moc jsem toho sice nenaspal, ale ráno se už zase oblékám do dresů, napouštím bidony a po půl deváté vyrážím na sraz do Přerova. Jedu přesně na devátou, předpokládám, že bez potíží překonám rozkopaný most před Moštěnicí, ale šeredně se pletu. Borci jsou asi v časové tísni a pracují i v neděli, takže se jim tam nechci plést a musím po poli a překonat hlubokou příkopu. Cítím, jak se mi tretry zalepují blátem a když vylezu na asfalt, nezbývá než sednout a alespoň trochu tretry od mazlavého hnusu očistit. I tak mám pak problém nacvaknout tretry do pedálů, ale co nejde silou, jde ještě větší silou a tak můžu konečně pokračovat. Do Přerova si tak dávám pořádnou časovku, na sraz přijíždím těsně po deváté a jsem na provozní teplotě. Celkem čumím, jaká grupa se sešla a je to pořádně našlapaná grupa. Samozřejmě nechybí David Babiánek a Tom Sa...

14.04.19 - Prachem Svatební cesty road cycling race (80km / 1 433m)

Jezdit závody mezi nočními směnami není úplně nejlepší nápad, ale jelikož je v Kostelanech na druhém ročníku závodu Prachem Svatební cesty start až ve 13:00, je škoda plýtvat drahocennou dovolenou. Takže do devíti pospávám, pak obvyklé procedury a kolem jedenácté vyrážím na kole směr Chřiby. Jako už v posledních dnech, i dnes fouká silný severovýchodní vítr, ale teď většinou do zad, takže zatím spíš pomáhá. Z Kroměříže jedu přes Těšnovice a Vrbku, nechci jet přes Zlámanku proti směru závodu, v 10:00 totiž startovaly starší kategorie, ženy a mládežníci a měli to teda zatraceně těžké, pršelo totiž nejen celou noc, ale i zhruba 40 minut od jejich startu. Takže když se ve Vrbce napojuji na trať a vidím pár nešťastníků, jak jedou obalení blátem do cíle, jsem lehce zděšen, co na nás Svatební cesta nachystala... Postupně dojíždím i Kubu Vukeliče, který toho má až nad hlavu a jelikož jel na biku s hrubšími plášti, je zaházený blátem, až jej sotva poznám. Tak ho alespoň doprovodím do cíle ...

08.08.2018 - Tisková konference týmu Wilier Triestina - Selle Italia + trénink s týmem po konferenci. (144km / 406m)

Tak na tohle jsem se hodně těšil. Když mi před pár týdny napsala Andrea Kmentová, zda-li bych se nechtěl zúčastnit tiskové konference týmu Wilier Triestina - Selle Italia před závodem Czech Cycling Tour v sídle firmy Force, samozřejmě jsem ani na okamžik nezaváhal a svou účast potvrdil, i když pak u mne nastaly určité pochybnosti. Jako první jsem se samozřejmě ptal, v jakém jazyce bude konference vedená, italsky umím sotva pozdravit a angličtinu taky nemám zrovna perfektní. Ale Andrea mne uklidnila, konference sice bude v anglickém jazyce, ale pravděpodobně ona bude překládat do češtiny. Takže jsem si v kalendáři zaškrtl lehce mýtické datum 08.08.18. a těšil se, co že se od "velkých kluků" dozvíme. Den před tiskovou konferencí jsem na tréninku s Davidem Babiánkem slíbil, že se zkusím zeptat i na jeho účast a tak jsem i učinil, Andrea souhlasila a David tedy mohl jet se mnou. Před jednou jej tedy vyzvedávám u něj doma a společně frčíme na pomezí Zlína a Otrokovic, kde stojí ...

16.06.18 - 8. FORCE SPAC - O cenu Continentalu - 1.abs + traťový rekord

V pátek jedeme s rodinou autem na chatu na Skalíkovu louku, je to nedaleko Pusteven a tak je to skvělý výchozí bod pro víkendové závody, oba se konají v Beskydech. Večer za námi přijede Michal Hradil na kole a tak mu jedu naproti alespoň pod Pustevny, stejně potřebuji vyzkoušet (skoro) novou kazetu 12-29, kterou jsem za hubičku koupil od šéfa Režného. Ano, už jsem tak starý, že jsem klesl na 12-29, kde jsou ty časy, kdy jsem objel Krále Šumavy 250km na 11-21 + 53/39 :) V sobotu ráno tedy jedeme s Michalem na start do Frenštátu pod Radhoštěm, kde už jsou ostatní kluci a chystáme se na závod. Jeho start je kvůli zpoždění vlaku o 15 minut odložen (ne že by jsme na Pustevny jeli vlakem, ale křižujeme trať, tak aby jsme se nemuseli chovat jako profíci), nechápu, jak může taková místní lokálka nabrat takové zpoždění... Ale víte, co znamená zkratka ČD?? Času dost... Start je tedy v 10:25 a Roman Galatík jako hlavní pořadatel nás před startem vybízí k překonání traťového rekordu, který drží ...